Arbetsmiljö – ett viktigt ansvar som arbetsgivare

Det vida begreppet arbetsmiljö innefattar de psykosociala, organisatoriska och de fysiska förhållandena på en arbetsplats. Som arbetsgivare är det ditt ansvar att se till att arbetsplatsen är trygg och säker. Att regelbundet prioritera det systematiska arbetsmiljöarbetet bidrar till en hållbar arbetsplats där medarbetarnas livsbalans, hälsa och utveckling står i fokus.

Våra tjänster

Värna om arbetsmiljöns alla delar 

Det går att dela in arbetsmiljön i tre delar: organisatorisk, fysisk och social. Till den organisatoriska miljön räknas de villkor och förutsättningar för arbetet som påverkas av ledningen, medan den sociala miljön utgår från medarbetarens upplevelse och tolkning av arbetssituationen, och den fysiska syftar till arbetsplatsens utformning. Det är arbetsgivarens ansvar att arbeta proaktivt med alla delar.

 

Fysisk arbetsmiljö

  • Innefattar arbetsredskap och den fysiska miljön som du och dina medarbetare vistas i.
  • Ljud, belysning och ventilaiton.
  • Ergonomi, det vill säga hur ni står och sitter på arbetet.
  • Tunga lyft och ensidigt arbete.

Social arbetsmiljö

  • Medarbetarnas egna upplevelser av arbetsplatsen, deras psykiska hälsa och välmående.
  • Ledarskap och hur ni agerar med varandra.
  • Arbetsbelastning, stress, anställningstrygghet och jämställdhet.
  • Konflikter, diskriminering och mobbning.

Organisatorisk arbetsmiljö

  • Villkor och förutsättningar för arbetet som påverkas av ledning, styrning och kommunikation.
  • Hur verksamheten är organiserad.
  • Medarbetarnas delaktighet.
  • Den organisatoriska arbetsmiljön berör även de resurser ni har att tillgå och de lagstadgade krav som företaget måste leva upp till.

En väl fungerande arbetsmiljö är hälsofrämjande och ökar produktiviteten hos dina medarbetare.

Vad säger Arbetsmiljölagen?

Syftet med Arbetsmiljölagen är att förebygga ohälsa och olycksfall och på så sätt bidra till en god arbetsmiljö. Både arbetsgivare och arbetstagare är skyldiga att samarbeta för att upprätthålla en så bra arbetsmiljö som möjligt. Men det är arbetsgivaren som har huvudansvaret att säkerhetsställa så att allt fungerar.

Låt Arbetsmiljölagen bana väg för en attraktiv arbetsplats

Genom att lägga tid och resurser på ert systematiska arbetsmiljöarbete bygger ni en arbetsplats där medarbetarna trivs och mår bra. Det i sin tur blir en varumärkesbyggande strategi när ni skapar ett starkare företag som blir mer attraktivt på arbetsmarknaden.

 

Våra tjänster

Vi erbjuder flera tjänster för en bättre arbetsmiljö och skräddarsyr våra lösningar så de ska passa just ditt företag.

  • Arbetsmiljöchecklistan
  • E-learning – Arbetsmiljö Bas
  • Utbildning inom ergonomi

Gör en intresseanmälan

Läs mer om arbetsmiljö

Vi ringer gärna upp dig!

Fyll i ditt namn och nummer så hör vi av oss inom kort.

Vi kontaktar dig inom 24h (vardagar)

Kom igång! Kontakta oss så berättar vi mer

Fyll i formuläret nedan, ring oss på 08 – 400 177 60 eller maila foretag@curando.se.

Vill du bli uppring? Klicka här

Boka en demo

Vi kommer gärna ut och visar er mer om hur vårt koncept fungerar i praktiken och pratar om hur vi kan tillgodose just era behov.

Hur mycket förlorar ni på dålig kondition hos era medarbetare årligen?

Källa: Nyckeltalsinstitutet

Antal anställda

30 st

Genomsnittslön per månad

25 000 kr

Andel anställda med
god kondition

25 %

Andel anställda med
riktigt dålig kondition

25 %

Ni löper en uppenbar risk att årligen förlora ca 3 Mkr i produktionsvärde

Vill ni veta hur det ser ut hos er på riktigt och höra hur våra beprövade metoder kan hjälpa er att öka produktionsvärdet?

Kontakta oss för mer information

Vi hör av oss!

Vi svarar gärna på dina frågor eller funderingar. Fyll i dina uppgifter nedan så hör vi av oss så snart vi kan.

Hör av dig!

Kontakta oss här eller ring oss på 046 – 38 67 40 om du vill veta mer eller beställa en second opinion.